Norwegia >>> trasa: TRONDHEIM - LOFOTY - BODO Nr: KYM-R/2025/06/5
Trondheim - Rorvik - Sfaritsen - Lofoty - Bodo
- Data rozpoczęcia:
- 19.06.2025 czwartek
- Data zakończenia:
- 29.06.2025 niedziela
- Ilość dni:
- 10 dni
- Akwen:
- Morze Północne, Morze Norweskie
- Trasa rejsu:
- Trondheim - Rorvik - Sfaritsen - Lofoty - Bodo Więcej informacji
- Jacht:
- Bruce Roberts 44 Więcej informacji
Opis rejsu do góry
Zapraszamy na rejs po pięknych wodach dalekiej Norwegii.
Ten rejs to okazja do odwiedzenia niezwykłych miejsc oraz poznania ciekawych ludzi o podobnej pasji.
Norwegia jest piękna i malownicza. Zależnie od rejsu, można zobaczyć monumentalne fiordy, wyspy i wysepki i góry.
Rejs ma charakter stażowo-szkoleniowy i odbywa się na akwenie pływowym (zalicza się do stażu pływowego na wyższe stopnie żeglarskie). To doskonała okazja do szkolenia żeglarskiego, zdobywania doświadczenia oraz gromadzenia stażu morskiego (po rejsie uczestnicy otrzymają opinie z rejsu akceptowaną przez PZŻ).
/Rejs nie jest jednak kursem na patent. W trakcie rejsu nie prowadzimy wykładów czy zajęć z samodzielnego manewrowania jachtem na silniku./
Każdy uczestnik rejsu – stanowi też jego załogę. Załoga jachtu, pełni wachty (również te nocne) i odpowiada za prowadzenie jednostki, przygotowanie posiłków, utrzymanie klaru na jachcie.
Czy do udziału w rejsie po norweskich fiordach potrzebne jest doświadczenie żeglarskie?
Nie jest konieczne, tak samo jak nie jest niezbędny patent żeglarski. Są oczywiście mile widziane, ale nie są wymagane. Rejs morski, to dłuższe przebywanie na ograniczonej przestrzeni z innymi ludźmi i na dodatek w miejscu obcym człowiekowi-na morzu. Dlatego co najmniej równie ważne jak doświadczenie są:
- odporność psychiczna,
- odwaga,
- koleżeństwo,
- chęć do pracy.
Żeglarstwo jest generalnie sportem zespołowym, więc na pokładzie cała załoga jest od siebie wzajemnie zależna.
TEN ETAP REJSU
rejs rozpoczynamy w jednym z największych norweskich miast, w Trondheim.
Jacht będzie zacumowany w marinie w centrum Trondheim. Z lotniska co 15 minut kursuje autobus FB73. Bilety można kupić przez internet lub u kierowcy.
Gdy wszyscy będziemy już w komplecie, kapitan przeprowadzi szkolenie i zaplanuje wypłynięcie z portu.
Przez wieki, niezliczone rzesze pielgrzymów odwiedzały Katedrę Nidaros, największą budowlę średniowieczną w Skandynawii. Wspaniale odrestaurowana po zniszczeniach z okresu reformacji, cieszy się dzisiaj mianem jednego z największych zabytków Norwegii.
Podczas rejsu możemy jeszcze odwiedzić portowy Rørvik, archipelag Vikna, jęzory lodowca Svaritsen, Reine na Lofotach.
Rejs zakończymy w Bodo. Jacht zacumujemy w marinie w Bodo w samym centrum miasteczka. Z mariny na lotnisko jest jedynie kilometr drogi.
ORGANIZACJA PODCZAS REJSU
Kapitan przeprowadza szkolenie i przydziela obowiązki. Każdy otrzymuje swoją koję (czyli jachtowe “łóżko”), szafkę i kamizelkę asekuracyjną.
Cała załoga zostaje podzielona na 3-4 zespoły zwane “wachtami” Na czele każdej z nich stoi doświadczony żeglarz-”oficer wachtowy”.
W czasie żeglugi po morzu każda wachta pełni przez 4 godziny służbę na pokładzie: utrzymuje kurs, obsługuje żagle, prowadzi nawigację i obserwację akwenu. Co kilka dni wypada wachta gospodarcza, inaczej kambuzowa. Oznacza to konieczność przygotowania posiłków, podania i jeszcze posprzątania po nich. Śniadanie, obiad i kolacja.
A potem? Da capo al fine! Poza wachtami nawigacyjnymi i kambuzowymi jest jednak sporo czasu wolnego. W zasadzie każdy może go wykorzystać jak zechce. Jedni pogrążają się (w lekturze), inni śpiewają szanty i pobrzękują na gitarze, a kolejni oddają się hazardowi i namiętnie tną w “tysiąca”. Dużą atrakcją jest wędkowanie. Nawet najspokojniejszy lądowy „misiek” po zarzuceniu przynęty do wody przechodzi metamorfozę i staje się żądnym krwi łowcą. Na Lofotach ryb dostatek, więc kuk ma pełne ręce roboty. A załoga zajada ryby smażone, pieczone, grilowane, etc.
Postoje w porcie są okazją nie tylko zakupu miejscowych pamiątek (nie zawsze Made in China) czy wizyty w knajpce albo muzeum. Bardzo często organizujemy wyprawy w głąb interioru. To właśnie ze wzgórz rozpościerają się najpiękniejsze widoki na morze i fiordy.
TRANSPORT/
JAK DOSTAĆ SIĘ NA REJS / WRÓCIĆ Z REJSU
Przelot do miejsca zaokrętowania i powrót, nie są wliczone w cenę rejsu i uczestnicy odbywają podróż we własnym zakresie.
START REJSU
Do Trondheim z Polski dolecimy bezpośrednio z Gdańska i Krakowa.
Z lotniska Trondheim-Værnes (TRD) w pobliże portu można dostać się busem Flybussen / Værnes Express.
Z Trondheim Lufthavn na przystanek Prinsens Gate w pobliżu portu, bilet kosztuje 205/255 NOK, a przejazd trwa 37 minut.
POWRÓT Z REJSU
Lotnisko w Bodo (BOO), znajduje się nieopodal portu – w odległości 30 minut piechotą od lotniska. Można także dotrzeć do niego autobusem w cenie kilkudziesięciu koron norweskich.
Z Bodo polecimy z 1-dną przesiadką w Oslo do Warszawy, Gdańska, Krakowa czy Szczecina.
Zaokrętowanie: | 19.06.2025 czw, godz. 17:00 | Wyokrętowanie | 29.06.2025 nie, godz. 09:00 |
---|---|---|---|
Port: | Trondheim | Port: | Bodo |
Rodzaj rejsu: | Rejs stażowy |
---|
Trasa rejsu do góry
Akwen: | Morze Północne, Morze Norweskie ‐ Norwegia |
---|---|
Trasa rejsu: | Trondheim - Rorvik - Sfaritsen - Lofoty - Bodo |
Proszę pamiętać, że przebieg żeglarskiego rejsu morskiego jest w ogromnym stopniu uzależniony od bardzo wielu czynników, w tym od warunków pogodowych, tolerancji warunków morskich przez załogę, kwestii technicznych związanych z jachtem i wielu, wielu innych. Podana trasa jak i opis rejsu jest jedynie naszym planem. Zawsze staramy się go zrealizować w pełni, ale o ostatecznej trasie i przebiegu rejsu decyduje wyłącznie kapitan.
Rejs zaczynamy w Trondheim, trzecim co do wielkości mieście Norwegii. Założone w 997 r., długi czas było stolicą kraju, tutaj także zbierał się pierwszy norweski parlament. Przez wieki, niezliczone rzesze pielgrzymów odwiedzały Katedrę Nidaros, największą budowlę średniowieczną w Skandynawii.
Do dziś Katedra Nidarosdomen (narodowa świątynia zbudowana nad grobem św. Olafa) jest miejscem licznie odwiedzanym. Najstarsze jej zachowane fragmenty, pochodzą z połowy XII w.
Warto odwiedzić też Muzeum Sztuki i Pałac Arcybiskupi, albo współczesne i nietuzinkowe Muzeum Muzyki Popularnej.
W Trondheim można też zagubić się pośród uroczych uliczek gdzie znajdziecie mnóstwo restauracji i barów, serwujących wyśmienite miejscowe piwa, najczęściej razem z pasującymi do nich przysmakami.
Osobom poszukującym zbliżenia z naturą proponujemy odwiedziny w parku Bymarka, do którego z centrum dostać się można najbardziej oddaloną na północ linią tramwajową na świecie (Gråkallbanen).
Spacer po Trondheim nie będzie zbyt długi, ponieważ czeka na nas piękna i dzika północ.
CO PO DRODZE:
Możemy odwiedzić portowy Rørvik i archipelag Vikna, w skład którego wchodzi ok 6 tysięcy szkierowych wysepek. W 2004 archipelag został wpisany na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Wody otaczające wyspy są jednym z największych łowisk dorsza. Na wszystkich fanów połowów, będzie czekał sprzęt wędkarski.
Nieco dalej, na wyspie Lovund można podziwiać maskonury, które o tej porze roku przebywają w swoich lęgowiskach na wyspie. Mało kto jednak wie, że wyspa nawet bez tych ptaków zapiera dech w piersiach. Nad wioską góruje ogromny szczyt, już z daleka rzucający się w oczy. Ponadto, istnieje duże prawdopodobieństwo, że łosoś na Waszym talerzu pochodzi właśnie z Lovund, gdyż na wyspie siedzibę ma jedna z największych firm przetwórstwa rybnego w Norwegii.
... a może odwiedzimny zupełnie inne porty, których tu nie brakuje...
Płynąc dalej na północ przekroczymy linię koła podbiegunowego. Będziemy żeglować w promieniach słońca, które nigdy nie zachodzi.
A może popłyniemy pod lodowiec Svartisen! Svartisen to drugi co do wielkości lodowiec w Norwegii, znajdujący się w Parku Narodowym Saltfjellet-Svartisen. Jest znany ze swojego pięknego, niebieskiego lodu i malowniczych krajobrazów. Lodowiec przyciąga turystów z całego świata, którzy przyjeżdżają, aby podziwiać jego spektakularne widoki i wędrówki po lodowcu.
Tuż za Bodo rozciąga się bajeczny archipelag Lofotów – niesamowite krajobrazy, czerwone domki położone pośród wysokich gór i majestatycznych fiordów…
Zatrzymamy sie w Reine lub Henningsvær.
Henningsvær nazywane „Wenecją Północy”, to niezwykłe miasteczko rozciągające się na kilku malowniczych wyspach, połączonych siecią mostów. Jest to największy port rybacki na Lofotach, tętniący życiem i otoczony (co nie dziwi) zapierającymi dech w piersiach pejzażami.
Nad miasteczkiem wznosi się majestatyczny szczyt Festvågtind, osiągający wysokość 541 m n.p.m. To idealny cel dla miłośników przyrody i pieszych wędrówek.
Nie można pominąć wizyty w Trevarefabrikken, niezwykłym miejscu, które łączy w sobie historię i nowoczesność. Dawny zakład przemysłowy został przekształcony w stylowy bar, restaurację i hotel, w którym można poczuć klimat dawnych czasów. To idealne miejsce, aby spróbować lokalnych specjałów kulinarnych, delektując się smakiem świeżych owoców morza.
Jednak wizytówką archipelagu jest Reine. To małe miasteczko rybackie położone na wyspie Moskenesøya. Część zabudowań miasteczka rozrzucona jest na kilku wysepkach, które w latach osiemdziesiątych ubiegłego stulecia połączone zostały mostami.
Reine uznać można za symbol archipelagu, pojawia się na setkach pocztówek i katalogów, a Moskenesøy stanowi jedną z najbardziej górzystych wysp Lofotów. Jeżeli wybierzecie się na spacer po okolicy, wszędzie czekać będą na Was „widoki”: ze strzelistymi górami, z łatami śniegu, małymi kolorowymi domkami i stojakami z suszonym dorszem.
Dla osób ceniących górski trekking, proponujemy szlak na szczyt Reinebringen, wznoszący się na wysokość 670 metrów n.p.m. , skąd możemy podziwiać zachwycającą panoramę Lofotów, która pozostaje w pamięci na długo.
Widoki z tego miejsca nie jeden żeglarz ustawił sobie jako tapetę w telefonie.
Rejs kończymy w Bodo. Bodo to największe miasto w okręgu Nordland. To miasto daje wiele możliwości poszukiwaczom przygód oraz miłośnikom sztuki. Często stąd rozpoczynają się wyprawy na Lofoty czy do Tromso lub na południe do Trondheim. Miasto jest tyglem, gdzie sztuka i kultura łączą się w znakomitą mieszankę.
Urok tego miasta tworzą odległe górskie szczyty, rozciągające się wzdłuż horyzontu. Łańcuch górski Børvasstindan oferuje liczne możliwości wędrówek oraz wspinaczki, a las Bodømarka jest idealnym miejscem na narciarstwo zimą oraz długie spacery w okresie letnim.
Transport do góry
Dojazd/przelot do miejsca startu i powrót z miejsca zakończenia rejsu, uczestnicy organizują we własnym zakresie i na własny koszt.
Jak dolecieć na rejs w Norwegii no i potem z niego wrócić?
Norweskie lotniska są dobrze skomunikowane z Polską. Od lat wielu naszych rodaków pracuje w Norwegii, w związku z czym lata dość regularnie z domu do pracy i z powrotem. Najczęściej do Trondheim, Bodo i Tromsoe lata się przez Oslo. W sezonie letnim możliwe są też loty bezpośrednie.
W wyszukaniu pomocne będą ogólnodostępne wyszukiwarki lotów: skyscanner, momondo, fly, kiwi, tanie loty, etc.
Jacht do góry
Bruce Roberts 44
Płyniemy na rejs stalowym keczem Bruce Roberts, o długości 44 stopy. To stalowa konstrukcja zbudowana w Stanach Zjednoczonych w 1982 roku przez Thomas Robey Jr.
Jacht ma charakter wyprawowy.
Dane jachtu:
- długość całkowita 13,56 m
- szerokość 3,93 m
- powierzchnia ożaglowania 80 m. kw.
- moc silnika 62 KM
- liczba załogi 8
Wyposażenie nawigacyjne:
- ploter nawigacyjny z mapami na akwen
- mapy papierowe i locje
- AIS
- NAVTEX
- elektryczna winda kotwiczna i 80 m łańcucha
Warunki bytowe:
- dwuosobowa koja dziobowa
- dwuosobowa kabina rufowa
- pojedyncze koje w mesie
- łazienka z wc, kabiną prysznicową i ciepłą wodą
- kuchenka gazowa z 4 palnikami i piekarnikiem
- zlew
- lodówka
- garnki, patelnie, talerze, sztućce-pełen zestaw dla 8 osób załogi
- obszerna mesa mieszcząca całą załogę
- centralny kokpit i wygodne ławki na rufie
Sprzęt ratowniczy i asekuracyjny:
- tratwa ratunkowa
- 8 kamizelek
- 2 koła ratunkowe z rzutką i pławką
- radiostacja VHF DSC
- ręczna radiostacja VHF DSC
- gaśnice, koc gaśniczy, toporek, nożyce do cięcia blachy
- flary czerwone
- pławka dymna
- radiopława awaryjna EPIRB
Cena i warunki płatności do góry
Cena rejsu zawiera
- miejsce/koję na jachcie,
- podstawowe szkolenie na początku rejsu,
- ubezpieczenie KL i NW,
- pamiątkową koszulkę rejsową.
Cena rejsu nie zawiera
1. Wyżywienia, opłat portowych, paliwa - SKŁADKA JACHTOWA*
2. Dojazdu na rejs i powrotu z rejsu;
3. Indywidualnego ubezpieczenia KL;
4. Zwiedzania i biletów wstępu;
5. Jakichkolwiek wydatków własnych.
___________________________
* - na pokrycie kosztów wyżywienia, opłat portowych i paliwa na burcie pobierana jest składka do kasy jachtowej w wysokości 120-150 EUR za osobę. Składka jest rozliczana na koniec rejsu. Kapitan nie wpłaca składki jachtowej i pozostaje na utrzymaniu załogi.
Harmonogram płatności:
- 30% – w dniu rezerwacji online
- 70% – 4 tygodnie do rozpoczęcia
Podobne rejsy do góry
Termin od/do | Dni | Trasa/miejsce | Cena | |
---|---|---|---|---|
04.08.2025 pon
12.08.2025 wto |
8 | Bodo - Lofoty - Bodo | 2 350 zł | Więcej o rejsie |
12.08.2025 wto
23.08.2025 sob |
11 | Bodo - Lofoty - Trondheim | 2 350 zł | Więcej o rejsie |
Masz pytania? Skontaktuj się z nami! do góry
Z przyjemnością odpowiemy na Twoje pytania. Wypełnij formularz po lewej stronie.
Skontaktujemy się z Tobą, zazwyczaj, w ciągu kilku godzin.
Możesz też wysłać nam maila lub zadzwonić:
e-mail:
info@rejsyiszkolenia.pl
telefon: 724 724 744
Do usłyszenia!